<
>

Mart's Madness: Erfenis

Nu Tom Brady meer tijd aan zijn familie gaat besteden, nu een groot deel van de gekende Amerikanofielen het hardst roept “Alsjeblieft Tom, nog een jaartje erbij”, nu sombermensen in Amerika stellen “Zo is het goed geweest, de sleet zat er licht zichtbaar op” en ik daar nou maar eens geen mening over heb anders dan dat iedere sporter zelf uitmaakt wanneer het einde-van-de-rit geweest is, nu bied ik de lezer van deze kolommen een korte tekst aan die wellicht een handreiking naar een gezonder leven is.

Al jaren flirt Brady, en met hem allerlei andere gezondheid-goeroes rond hem, met gezond eten. Maar wat is nu gezond voor een sportend mens? Simpel zegt Brady: heel erg gezond eten en drinken is een kwestie van durven, dus geen chips meer, geen koud kolkend pilsje, geen grote M of vette KFC meer, maar intens gezond eten waardoor het lijf zich op den duur prettiger gaat voelen en de bezitter van dat lijf in een algeheel betere fysieke conditie kan komen en dus op aangename manier met sport bezig kan zijn.

Wat ik hier doorgeef is slechts een beknopte handleiding tot een gezonder bestaan, voortgekomen uit het brein van een Amerikaanse football-held. Ik heb, in diverse Amerikaanse publicaties, gelezen waarin Brady het grote geheim van zijn bijna eeuwige leven gevonden heeft. Niets is 100% academisch bewezen (denk ik) maar Brady, die we vanaf dinsdag nog beter leren kennen in de docuserie Man in the arena, heeft het naar buiten gebracht om ook zijn eetwijze aan te bevelen aan anderen en eventueel ook wat andere facetten van het “beter leven” te verspreiden.

De verder weg liggende gedachte is echter ook dat Brady een merk van gezonde eetzaken op de markt brengt en daar vele dollars aan verdient: de zogenaamde TB 12 Method. Er zijn mensen die daarin geloven en die dus eet-volger zijn van de nu ex-quarterback.

Om het heel simpel te houden: Brady heeft een zelfstudie van zijn eigen succes opgeschreven en deelt dat met ons, stervelingen.

Zonder welke bijbedoeling dan ook, bied ik U de richtlijnen aan voor de “forever young” methode.

• Vroeg gaan slapen en proberen acht, of nog liever, negen uur slaap per nacht te halen.
• Drink vooral veel water en meer dan U tot nu toe gewend was. Liters water per dag, liefst zonder bubbeltjes.
• Doe aan meditatie.
• Doe aan simpele vormen van yoga.
• Probeer “resistance training” onder de knie te krijgen. De “squat” is vooral erg populair. Drie maal per week. En niet denken dat het net zo stoer is als tientallen kilo’s te drukken, trekken of stoten te midden van spierbonken in de plaatselijke sportschool. Lees er vooral eerst over.
• Lees dan ook over “neuroplasticity training”. In het heel kort: leer jezelf een tweede taal aan, leer een muziekinstrument te bespelen, doe je best de weg waarover je reist te herkennen en te kennen. Dus? Leer je herkennings- en herinneringsvermogen te trainen. Het vergroot je mentale scherpte.
• Richt je dieet in als een 80/20 dieet. Wat dat wil zeggen? 80 ‘alkaline’ en 20% ‘acidic’, de Amerikaanse termen die hij gebruikt. Wat doet alkaline voor het lichaam? Het maakt de darmen schoon, het verstevigt je immuunsysteem, het vertraagt (?) licht je “ouder worden” en het ontgift je binnenste. Acidic (zuur), afkomstig dus van ‘azijn’, zijn spullen met een scherpe smaak. Eieren, bonen, sommige kazen, zoutoliezaden, verse producten. Alkalisch effect is het tegenovergestelde van een verzurend (acidisch) effect. Het zorgt ervoor dat de pH-waarde op orde blijft waardoor je goed gezond kunt blijven.
• Alkalisch tegenover zuur dus. Voordat je dat regime onder de knie hebt ben je wel een aantal Super Bowls verder, schat ik. En ga je waarschijnlijk proberen alleen nog maar alkalisch water te drinken of, ook, het zelf te gaan produceren.

De G.O.A.T. binnen de NFL laat op zijn volgers de volgende lijst los van eetwaren die, als je scherp in vorm wilt blijven, het best kan mijden. Dus? Niet al te vaak eten of helemaal niet. Wat je moet laten staan? En, als je dat gaat doen: hoe ernstig is de “cold turkey”? O.k., houd je vast: brood, melkproducten, meel, gluten, witte rijst, witte suiker, aubergines, peper, tomaat, champignons, aardappelen, soda, ontbijtgranen, de meeste fruitsoorten, koolhydraten, alcohol.

Was getekend: Tom Brady. G.O.A.T. Eet U smakelijk.

De eerste aflevering van Man in the Arena: Tom Brady zie je dinsdag om 20.00 uur op ESPN.